Kotimaisen kuljetusalan pelot toteutumassa

Yleinen

”Nyt yhdessä tiiviillä yhteistyöllä tulevan hallituksen ja ay-liikkeen kanssa voidaan merkittävästi torjua harmaata taloutta ja varmistaa suomalaisten yritysten yhdenvertainen kilpailuasema suhteessa ulkomaisiin yrityksiin.” Näin totesi puheenjohtaja Timo Soini Perussuomalaisten puoluekokouksessa toukokuussa.

Nyt näyttää siltä, että olemme jälleen todistamassa yhtä takinkäännön ihmettä, siis niiden EU-tuista, eläkeläisille ja työntekijöille annettujen lupausten päälle.

Nimittäin ministeri Soini esitteli valtioneuvostolle aikeen lieventää tavaraliikennelakia ja sen kabotaasirajoitteita. Suomessa on Euroopan tiukin tavaraliikennelaki, jota monet eurooppalaiset kollegat ovat käyneet ihastelemassa.

Tämä on siksi outoa, että perussuomalaiset ovat olleet aiemmin mukana masinoimassa rekkamielenosoituksia ja arvostelleet AKT:ta ja SKALia siitä, että he eivät ole tehneet kuljetusalan eteen riittävästi. Nämä molemmat olivat kuitenkin keskeisiä tahoja, kun tavaraliikennelakia sorvattiin. Edellinen liikenneministeri Paula Risikko olisi vienyt asian EU-tuomioistuimeen, eikä olisi lähtenyt hölläämään lakia, kuten uusi keskustalainen liikenneministeri Anne Berner ja Soini nyt tekevät sulassa sovussa.

Mielestäni voimassa oleva Suomen kansallinen säädös kabotaasikuljetuksista, eli Suomen sisällä tapahtuvasta tavarankuljettamisesta, on perusteltu ja sen tilapäisyyden määrittely oikea. EU-asetus jättää avoimeksi tilapäisyyden tarkemman määrittelyn, mikä tällä hetkellä on vähemmän kuin 10 kuljetusta viimeksi kuluneiden kolmen kuukauden aikana.

EU-asetus kuuluu: kolme kuljetusta viikossa, mutta eihän tilapäinen voi olla viikosta toiseen toistuvaa ja pahimmillaan lainkiertämiseen perustuvaa.

Kaakossa entiset liikennevalvonnan erikoisosaajat kertovat tekevänsä puolet työajastaan muuta kuin liikennevalvonnan tehtäviä. Tämä ei voi olla näkymättä rajaseudun liikenneturvallisuudessa. Valvonnan löystymisellä on kilpailunäkökulmasta tuhoisat seuraukset kotimaiselle, asiansa hoitavalle kuljetusyrittäjyydelle, ulkomaalaisten rekkojen lisääntyessä.

Suomessa pitkien välimatkojen maana on näihin asioihin suhtauduttava herkästi. Suomi on riippuvainen kumipyöräkuljetuksista sisäisessä liikenteessä. Emmehän halua suomalaisen rekkakaluston ja työvoiman ulosliputtamista?  Mielestäni hallituksen ei tule taipua painostuksen alla, varsinkin kun se on täysin hallituspuolueiden vaalien aluspuheiden vastaista.

Suna Kymäläinen, kansanedustaja

Kolumni julkaistu maanantaina 26.10.2015 Uutisvuoksi -lehdessä.