Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtaja Jari Panhelainen kommentoi aiemmin kolumnissani kritisoimaani aietta Immolan rajavartioston alueella olevien kiinteistöjen myynnistä.
En kommentoi ensimmäistä kertaa Senaatin toimintaa. Viimeksi kiistelimme marraskuussa 2017, jolloin Senaatti huutokauppasi Rovaniemen lentokentän ja varuskunnan läheisyydestä puolustusvoimien salaisessa käytössä ollutta luolaa Toramolammella.
Eduskunnan useista valiokunnista, myös lakivaliokunnasta, jossa työskentelen, on toistuvasti esitetty kritiikkiä Senaatin vuokrien hinnoittelusta. Korkea vuokrataso pakottaa toimialoja karsimaan toimitiloja, koska rajallisia taloudellisia resursseja ei ole mahdollista käyttää vain seiniin.
Keskustelen mielelläni ja saan ehkä vastauksia kysymyksiini kuten, miksi vuokrakustannukset ovat moninkertaistuneet, vaikka tiloista on karsittu?
Rahan rajallisuuden lisäksi on myös muita rakennusten kuntoon, tarkoituksenmukaisuuteen tm. liittyviä syitä, joiden vuoksi esimerkiksi Puolustusvoimat tai rajavartiosto voi luopua jonkin kiinteistön tai tilan käytöstä. Tästä ei siis vielä voi automaattisesti päätellä, etteikö kohteen sijainti voisi tehdä siitä strategisesti merkittävän. Puolustusvoimien ja rajavartioston budjetit ovat tarkoitettu niiden varsinaiseen toimintaan. Niillä ei ole määrärahoja käytettävissä siihen, että ne voisivat hankkia tai pitää hallussaan kaikkia strategisesti arkaluontoisia tai tärkeitä alueita ja kohteita.
Minusta rajavartioston alueen sisällä olevat kiinteistöt ovat kohde, joita Senaattikiinteistön ei tulisi myydä kelle tahansa ulkopuoliselle.
Kohdistin kritiikin myös ristiriitaan, joka syntyy valtion kiinteistöyhtiön toiminnasta, kun samaan aikaan on valmistelussa lakihanke, jossa esitetään luvanvaraisuutta tämänkaltaisten kohteiden luovuttamisessa ETA-alueen ulkopuolisille.
Kuten Panhelainen toteaa, Senaattikiinteistöt kyllä toimivat asiassa voimassa olevan lain mukaisesti. Puolustusministeriön selvitys ”Valtion kokonaisturvallisuudesta kiinteän omaisuuden siirroissa” (20.4.2017) kuitenkin toteaa, että lainsäädäntö ei ole kyennyt takaamaan riittävällä tavalla valtion turvallisuusintressejä kiinteistöjen luovutuksessa. Selvityksen pohjalta on nyt siis käynnissä lainvalmistelu kyseisen lainsäädännön muuttamiseksi. Tässä tilanteessa Senaatti-kiinteistöjen tulisi minusta pidättäytyä sellaisten kohteiden kaupoista, joita valmistelussa olevan uuden lain rajoitukset koskisivat.
Erityisesti Senaattikiinteistöjen tulisi vahvistaa vuoropuhelua muun muassa Rajavartiolaitoksen kanssa. Julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan Immolan rajavartiolaitoksella on tarve ruokalasta, miksi Senaatti ei kunnosta alueella olevaa ruokalaa sisäilmaltaan terveeksi?
Suna Kymäläinen
kansanedustaja, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän 2.varapuheenjohtaja
*Teksti julkaistu 16.8.2018 Demokraatti-lehden verkkosivuilla
Jaa tämä artikkeli