Kuka meitä johtaisi?

Kirjoituksia,Uutisvirta

Kuka meitä johtaisi?

17.4.2011 vaalipäivä muutti toivotulla tavalla tämän päiväkodintädin arkea. Kansanedustajan luottamustoimesta tuli haaveen sijaan totta, josta edelleenkin tunnen suurta kiitollisuutta ja nöyryyttä äänestäjiäni kohtaan. Olen useampaan otteeseen todennut, että olen valmiina työhön ja uskottehan, etten narraa kuinka malttamattomana odotan, että siihen työhön nyt jo pääsisi käsiksi. Löytyisipä juuri valituille 200:lleedustajalle joukonjohtaja. Tällä hetkellä konklaavia ei oikein johda kukaan. Porukka odottaa ja eduskunta toimii puoliteholla, Tasa-vallan asiat odottavat hallitusta. Juuri kun odotusarvot valmistumisesta nousivat tulikin täyskaato ja kaikki alkaa alusta.

Hallitustunnustelija Kataista on arvosteltu heikosta johtamisesta, aikarajaa neuvotteluille ei asetettu lainkaan. Neuvotteluja leimasi radiohiljaisuus ja lopullisena huipentumana aikaan saatiin hallituskriisi, jossa asemia haetaan nyt uudelleen. Ketkä jatkossa neuvottelevat ja kenen johdolla?

Kansa äänesti vaaleissa muutosta, Perussuomalaisten menestys sekä Demareiden menestys Kokoomuksen rinnalle kertoi siitä selkeää viestiä. Demarit etenivät neuvotteluissa kunnioittaen vaaleissa tullutta viestiä. Vanhasen ja Kiviniemen hallitusten eriarvoistumista ja tuloeroja kasvattanut linja ei voi enää jatkua, kansa haluaa muutosta huutomerkein. SDP:n vaaliohjelma ja neuvottelupöydissä esittämät vaatimukset olivat yhtä ja samaa, lupausten mukaisesti. Demarit eivät suostuneet leikkaamaan hyvinvoinnista Kokoomuksen tavoin, joka esitti leikkauksia mm. lapsilisiin, jotka SDP yksiselitteisesti torjui, kuitenkin nyt Kokoomus valuttaa outoa viestiä tämän olleen Demareiden aatoksia, vaikka asia oli täydellisesti päinvastoin. Mihin Kokoomus tällaisella pelillä tähtää? Kuka tästä hyötyy?

Katainen sulki SDP:n ulos neuvotteluista verolinjojen erojen perusteella. SDP ei vaalilupaustensa mukaisesti voinut hyväksyä Kokoomuksen tasaverolinjaa. Arvolisäveron korotus ei lisää köyhän eikä keskituloisen ostovoimaa vaan leikkaa sitä, se ei myöskään hivele pienyrittäjän selviytymistä arjen haasteissa, vaan uhkaa elinkeinon jatkamisen mahdollisuuksia. Kun Kokoomus asetti arvonlisäveron korottamisen ja kaikkiin tuloluokkiin tehtävät 600 miljoonan taulukkotarkistukset ehdoksi jatkolle, SDP:llä ei ollut vaihtoehtoja. Oikeudenmukaisuus jota vaaleissa korostimme, ei olisi tämän paketin myötä toteutunut. Suomessa ei tämän jälkeen olisi 700 000 köyhyysrajan alapuolella elävää vaan huomattavasti enemmän, lisäksi verotuksen progressiivisuus olisi heikentynyt entisestään.

Kataisen johtamana pelataan tällä erää erikoista peliä. SDP oli halukas edelleen jatkamaan ja löytämään keskitietä. SDP:llä oli mm. oma vastaesitys verotukseen, kuitenkaan kiinnostusta siihen tutustumiseen ei ollut ja ilmoitus kuului, etteivät ovet enää aukea.

Jos kohta hallituksen muodostumista on odotettu kolmisen viikkoa, saadaan valmista pohjaa odotella vielä tovin jatkossakin. Tätä kirjoittaessa olen matkalla SDP:n puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän yhteiseen kokoukseen, jossa kokoamme omia ajatuksia ja tavoitteitamme tässä muuttuneessa tilanteessa. Tahtotila muuttaa Suomea oikeudenmukaisemmaksi ja ihmistä huomioivammaksi elää voimakkaana ja sen eteen työskennellään ahkerasti. Suomi ja suomalaiset ansaitsevat sen mitä äänestivät – muutosta.

Hallitusta odotellessa.