Uber otsassa ojaan!

Etusivu,Kirjoituksia,Uutisvirta,Yleinen

Uber otsassa ojaan!

Liikenneministeri Berner on tällä kertaa ajamassa Suomeen taksien kabotaasia. Taustalla on taksiliikenteen Uber-mallisen toiminnan sisäänajo.

Tämän myötä ollaan jälleen hyppäämässä tuntemattomaan ilman vaikutusten arviointia tai huolellista laajapohjaista valmistelua. Tosin nyt näyttää myös olevan niin, ettei asiasta ole sovittu edes hallituspuolueiden kesken.

Kokonaisuus tarvitsisi parlamentaarisen ja huolellisen valmistelun, sillä asia sivuaa vahvasti työn tekemistä ja teettämisen perusteita.

Berner ajaa naivisti uskoen mallia, jossa pienimuotoisesti voisi toimia ilman mitään lupaa, vaatimusta, ilmoitusta, rekisteröintiä. Teemalla: ”Helpotetaan yrittäjäksi ryhtymistä”. Näin syntyvät harmaan talouden markkinat, ja uhka tehdä ammattiliikenteestä sivutoimiharrastuksen, jota tehdään muiden töiden tai sosiaaliturvan lisäksi, kun yhdellä työllä ei enää kohta pysty toimeentuloaan hankkimaan.

Jakamistaloudesta, paremmin alustataloudesta ja Pop-up -taloudesta puhutaan paljon uutena työn tekemisen muotona. Ne eivät voi kuitenkaan toimia lakejamme ja sääntöjämme vastaan. Ne eivät voi murentaa työmarkkinoidemme pelisääntöjä.

Harvaan asutuilla alueilla taksiliikenne ei tule hoidetuksi, mikäli taksiliikenne avataan. Esteettömien taksien kattava verkko romahtaa ja ikäihmiset sekä vammaiset jäävät vaille palveluita – kun autot ovat ajossa taajamien taksiliikenteen haarukkapaloilla ja kysyntähuipuissa.

Taksien määräsäätelystä ja asemapaikkavelvoitteesta luopuminen tappaa maaseudulta olemassa olevat palvelut. Bernerin malli vapaasta hinnoittelusta on outo – etenkin monille erityisryhmille, joiden liikkumista maksetaan Kelan kautta.

Taksinkuljettajien ammattitaitovaatimusten höllentäminen laskee taksipalveluiden tasoa, eritasoisten kuljettajien määrä kasvaa. Hinnat eivät ainakaan ruuhkaisiin aikoihin tule laskemaan, päinvastoin.

Taksiluvan yrityskohtaisuudella pedataan paikkaa suurten kansainvälisten yritysten tulolle taksimarkkinoille. Isoissa kaupungeissa, nykyiset 1-2 auton yrittäjät poistuvat. Eli kuka voittaisi? Vastaus valitettavasti on, ettei ainakaan suomalainen keskiverto taksin käyttäjä ja veronmaksaja.

 

Suna Kymäläinen

kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

Kirjoitus julkaistu Demokraatissa 21.4.2016.