Kysymys ajoneuvoveron tasa-arvosta

Etusivu,Kirjoituksia,Uutisvirta,Yleinen

Kymäläinen kysyy ajoneuvoveron korotuksen tasa-arvovaikutuksista

SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen jätti eilen hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen tuoreen ajoneuvoveron korotuksen tasa-arvovaikutuksista.

– Isossa kuvassa hallituksen toimet lisäävät eriarvoisuutta. Korotus suosii iso tuloisia, joilla on varaa ostaa uusi auto ja hylkii niitä, joille auto on pakonsanelema päivittäisasioinnissa. Ratkaisu kasvattaa tuloeroja ja samalla hidastaa talouskasvua, sanoo Kymäläinen.

– Hallitus on nyt napannut negatiivisen tuplajättipotin: lisää tuloeroja ja hidastaa kasvua. Outoa on se, että se tekee juuri päinvastoin yrittää opettaa, ruokolahtelainen Kymäläinen jatkaa.

Vielä oudompana hallituksen politiikan kokonaisuuden Kymäläinen näkee harvaan asuttujen seutujen kannalta.

– Tämä ajoneuvoveron korotuspäätös ja joukkoliikennepalveluiden kurjistamispäätös iskevät kyllä nyt ihmisryhmään, jossa olisi pitänyt yhteiskunnalliset vaikutukset kammata paljon tarkemmin – myös tasa-arvon kannalta, sanoo eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Kymäläinen.

– Mutta niinhän hallitus nyt tekee kaikessa – vaikutus- ja kustannusarvioinnit ovat puutteellisia jatkuvasti. Kyllä tässäkin jo kolkutellaan perustuslaillisuuden rajoja. Junavuorot lakkautetaan, linja-autot kilpailutetaan hengiltä ja taksiverkostoakin uhataan – eihän jäljelle jää kuin oma auto. Eikä kaikilla ole varaa siihen. Tämä tyrmäävää, eriarvoistavaa tulonjakopolitiikka kun pitäisi tehdä tasa-arvoista liikennepolitiikkaa.

Lisätietoja: Suna Kymäläinen 050-512 0526

KIRJALLINEN KYSYMYS

ajoneuvoveron korotuksen tasa-arvovaikutuksista

Eduskunnan puhemiehelle

Hallituksen ajoneuvoveron korotus kohdistuu suoraan pienituloisiin autonkäyttäjiin, jotka ovat asuinpaikasta johtuen pakonsanelemia. Hyvin monella seniorilla on käytössään vanha käyttöauto. Esimerkiksi 2003 mallin Volvo, jonka käyttömaksu (ajoneuvovero) ensi vuodenalusta on 346,38 €. Kyseinen henkilö tarvitsee autoaan mm. kauppa- ja postireissuihin sekä apteekkikäynteihin. Vuotuiset ajokilometrimäärät jäävät usein muutamaan tuhanteen kilometriin. Polttoaineen kulutuksen ollessa suuri ei ylimääräisiin ajoihin ole näillä bensan hinnoilla ole varaakaan. Hallituksen esityksessä ajoneuvoveroa (käyttömaksua) korotetaan 36,50 eurolla CO2 -päästön ollessa 140 g ylöspäin lineaarisesti. Volvon CO2 -arvon ollessa 238 g, nousee ajoneuvovero liki 400 euroon. Samanaikaisesti hyvätuloisen omistama, uudenkarhea, mahdollisesti päästömanipuloitu Skoda Octavia 1,4 TSI farmari CO2 -arvon ollessa 119 g, ajoneuvovero on ensi vuonna vain 146,73 €.  Tätä ajoneuvoveroa (käyttömaksua) ei koroteta lainkaan vaikka useimmiten uudemmilla autoilla ajetaan useita kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa. Näin kuluttaen tiestöä ja kasvattaen hiilijalanjälkeä monikymmenkertaisesti enemmän kuin vanhoilla autoilla vähän ajavat.

Hallituksen esityksen yhteiskunnallisten vaikutusten arviossa todetaan: ”Kolmeen suurituloisimpaan tulokymmenykseen kuuluvien kotitalouksien käyttäessä yli puolet uusiin autoihin kulutetusta rahamäärästä autoveron alennuksen voidaan kuitenkin arvioida olevan korkeampituloisia kotitalouksia suosiva, eli Gini-kertoimen arvolta positiivinen. Näin ollen sekä ehdotettu autoveron alennus että ajoneuvoveron korotus olisivat lievästi regressiivisiä eli korkeampituloisia kotitalouksia suosivia muutoksia.”

Kehittyvien maiden yhteistyöjärjestö OECD piti hallintoministereiden kokouksen Helsingissä lokakuun lopussa. Järjestön pääsihteeri viestitti tuloerojen hidastavan talouskasvua. Ja tämä oli myös järjestön toukokuussa julkaiseman tutkimuksenkin havainto.

Suomen hallitus on kuitenkin valinnut tien, jolla tuloeroja kasvatetaan ja näin OECD:n logiikan mukaan hidastetaan talouskasvua. Ja nyt siis myös ajoneuvoverotuksen kautta.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä pääministeri Sipilä tarkoitti sanoessaan: ”Hallitus pitää tasa-arvoa itsestään selvyytenä” hallitusohjelmansa julkaisun yhteydessä,

miten se näkyy hallituksen toteuttamassa ajoneuvoveron korotuksessa,

miten hallitus lakkauttaessaan junavuoroja ja karsiessaan muista joukkoliikennepalveluista takaa harvaan asutuille seuduille perustuslaillisen yhdenvertaisuuden,

miksi hallitus toteutti autoveron alennuksen ja ajoneuvoveron kiristyksen tuloeroja lisäävästi, suuri tuloisia suosimalla mallilla?

Helsingissä 13.11.2015

Suna Kymäläinen /sd